Minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował, że istnieje szansa, że już 1 lipca uruchomione zostanie bezpośrednie połączenie kolejowe łączące Polskę z Rijeką w Chorwacji. Bilety za przejazd w pełnej relacji z Warszawy miałyby być dostępne już od 200 zł. Start pociągów jest jednak uwarunkowany współpracą z innymi przewoźnikami.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” pod koniec poprzedniego tygodnia,
PKP Intercity rozważa uruchomienie bezpośredniego nocnego połączenia kolejowego z Warszawy do Rijeki. Dzięki jego uruchomieniu poprawiłaby się łączność pomiędzy Polską a Czechami i Austrią. Ponadto możliwy byłby bezpośredni przejazd do Słowenii, ponieważ pociągi miałyby kursować przez Maribor i Ljubljanę. Przy odjeździe z Warszawy ok. 14:00 przyjazd do stacji docelowej byłby możliwy przed 9:00. W drogę powrotną zaplanowano odjazd ok. 19:00, by dotrzeć do polskiej stolicy przed 14:00.
Do tej pory nie wydawało się możliwe uruchomienie nowego połączenia w bieżącym roku. Nieoczekiwanie podczas rozmowy w Radiu Zet minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował, że istnieje szansa na jego start już w lipcu. – Wystąpiłem do moich odpowiedników między innymi w Austrii o to, żeby to połączenie mogło być realizowane od 1 lipca tego roku. Jest możliwe, że w tym roku pojedziemy do Chorwacji. Obiad w Warszawie, śniadanie w Rijece – powiedział minister Klimczak, wskazując, że możliwe będzie również utworzenie relacji do Splitu. Deklaracja szefa resortu infrastruktury może zaskakiwać, zwłaszcza wobec bardzo ograniczonej liczby dostępnych wagonów sypialnych, zwłaszcza dostosowanych do obsługi ruchu międzynarodowego.
Dariusz Klimczak zapowiedział, że dokładne plany oraz oferta mają być konstruowane z udziałem resortu sportu i turystyki oraz Polskiej Organizacji Turystycznej. – Nie chodzi tylko o jedną z naszych ulubionych destynacji, ale także zaproszenie Chorwatów do Polski, a wiemy, że Chorwaci Polskę kochają – podsumował minister. Najtańsze bilety za przejazd w pełnej relacji miałyby kosztować ok. 200 zł, jednak szef MI zastrzegł, że są to wstępne przymiarki, a ostateczna cena będzie wynikać m.in. z uzgodnień ze stroną austriacką. Dariusz Klimczak w rozmowie z Bogdanem Rymanowskim przyznał jednocześnie, że problematyczne w kontekście nowego połączenia mogą być trwające prace na słoweńskiej sieci kolejowej, ograniczające jej przepustowość.
Warto przypomnieć, że uruchomienie połączeń kolejowych z Polski do Chorwacji planował w ostatnich latach RegioJet, który uzyskał nawet zgodę Urzędu Transportu Kolejowego na uruchomienie pociągu łączącego Kraków i Rijekę z grupą wagonów do Splitu. Plany te jednak nigdy się nie zmaterializowały. Co więcej, czeski przewoźnik – pomimo ogromnego sukcesu frekwencyjnego – po 4 sezonach letnich zakończył oferowanie połączeń nocnych łączących Chorwację z Pragą, tłumacząc to niedoborem taboru i koncentracją na obsłudze mocno uczęszczanych przez cały rok pociągów nocnych na kierunku ukraińskim.